maanantai 27. toukokuuta 2013

schapetokoviikonloppu

Viimeinen mun järkkäämä koulutus schapeyhdistyksen nimissä, vähän haikeeta. Markokin lopetti leirien järkkäämisen omalta osaltaan viime kesäiseen, joten saas nähdä mitä tulevaisuudessa yhdistyksen taholta järjestetään, toivon mukaan laatukoulutuksia on jatkossakin. En mäkään tokoa harrastais ilman schapeleirin Lentsun koulutusta jossa tajusin että toko on oikeesti ihan hurjan kivaa.

Eihän nää mun järkkäämät koulutukset oo mitään yleisömenestyksiä ollut, paras oli ehkä joskus kun järkkäsin Katan Ojankoon, sinne ei ilmottautunut muita schapeja kuin mä itte ja Päivi, noh, koulutuksien järkkäämisen lähtökohta on kuitenkin aina ollut järjestää jotain mihin itte haluaa niin että muutkin pääsis, niin eihän siinä mitään häviä niin kauan kuin itse kuienkin pääsee :)

Mulla oli molemmille koirille omat paikat. Lauantaina tehtiin aamupäivällä jääviä. Hupu heti ekana aamusta. Se osas taas istua, ->kun pomppii niin istuu. Seisomisen pysyminen treenattava etupalkka, focus palloon. Tehtiin zetan seuruuta ja zetaa yhdellä asennolla, ekana tuntu Hupun kanssa ihan tosi helpolta! Sitten rupesin miettimään kartioita ja meni huonommaks..

Saran jäävissä fiksattiin mun askelia niin että seisominen ja istuminen oli suoria, sama auttoi myös kartioin kohdalla oikeelle kääntymiseen, vasemmalle käännöksessäkin teki jonkun hyvin ku käänsin ekana hartiat. Sara teki kaukoja kans, oli hukannut ekan istumisen, ohops, muuten teki kyllä ok eikä kävellyt eteenpäin.. Kadonnut istuminen varmaan "palkkaan kolmos-nelosvaihdosta ennen haukkua"-kuurista jonka aikana oon jättänyt ehkä muut palkkaamatta..

Paikallaoloissa Sara istui kun muut makas, katteli naapuria ja meinas kääntyä. Hups pentujen kanssa, halusin Ossin viereen että jos pentu vaikka karkais ni ois hyvä häiriö, ja mitä, Hupu karkas kattomaan Ossia! Siis se ei oo vissiin ikinä lähtenyt paikallaolosta ja nyt sitte. No, olin oikeassa siinä ajatuksessa että jos pentu vaikka karkais..oli vaan väärä pentu.. Uskoi toki kerrasta ja unohti Ossin sit.

Iltapäivällä noudot. Hupu oli aika semmonen läähpuuhhelle-Hupu, aamulla kun oli ollut tosi kiva. Jos vauhti ei oo rittävä ni aina kiertämään, kaks kierrettävää kohdetta. Niin ja kolhi esteeseen ja hyppeli ihan oudosti. Eka hyppy nurtsilla? Pitää koota este omaan pihaan ja kattoa jatkuuko, yleensä se on ollut varovainen ja hyvä hyppääjä. Hyppynoutoon lelunheitto meno hetsejä.

Pitäis jotenki yrittää yhdistää sitä kivaa hetsattunatehtyä juttua kisamaiseen ja liikkuroituun.

Sarkilla oli supervaikee irrota. Jatkossa itte viedyt etukäteen vietyjä helpoja ohjatussa ja tunnareissa.

Päivän luennon aihe oli kaikkea ei voi saada heti, taas näitä asioita mistä mun pitäs kuunnella luento varmaan joka päivä :)

Sunnuntaina ruutua ja seuraamista. Hupsin kanssa Go! yhdistettiinkin jo merkille menoon, mä ku oisin eka heitellyt pelkkää palloa puol vuotta :) Se meni aika kivasti! Ruutu ok, tuli joku bugi ku tehtiin merkin kautta vastakkisesta suunnasta ku ekana, yritti tulla vaan mun luo, sinne minne sitä palloa oli ekana heitetty. Lopulta teki ok. Ruudusta nous seisoo käsky-sanasta. Ehkäpä reenattua ylipäätään liian vähän loppuja, saati käskytettyjä niin että sais palkan.

Sarkin ruudussa ruutu+merkki treeni jossa oon ruudun lähellä, ei hauku ku lähtee kauempaa, ja sitten kun menee sieltä merkille ni joutuu irtoo kauas, ja merkille irtoominen on vaikeempaa ku ruutuun.

Iltapäivällä Hupulle ekana kaukoja ja seuraamista. Jäi vähän jumiin ku Päivi käveli autolle. Häirittynä tarkoituksella ei juuri mokaile ja on sen mielestä suorastaan hauskaa, pitäs ehkä semmoset kävelevä ihminen häiriöt järjestää. Tulee eteen s-m ja s-i vaihdoissa ainakin. Periaatteessa teki kyllä ihan ok.

Seuraamisessa Hupu teki ihan superkivasti, mä yritin kattoa eteen enkä juuri nähnyt sitä, mutta tuli semmonen tunne että se seuras ehkä ihan hyvin. Enkä ahdistellut kun leviää vähän käännöksissä kun ne on työnalla eikä voikkaan vielä niitä osata. Pakissa vapautus eteen ni peruutais suoraan ja mä en kattois stä koiraa.

Hupun kanssa pitää seuraaminen kaukot ja ruutu kivoina liikkeinä eikä treenata niitä kuin sillon kun se on kivana.

Saran seuruuta korjattiin aika paljon mun kävelyllä. Sotken aina jomman kumman koiran seuruun ku kävelen kuten koiran kanssa. Hupun käännökset levis ku rupesin sen kanssa hidastelee niissä, nyt kuitenkin edelleen Sara tarvii sen hidastuksen niihin. Ja se että kaikkea ei voi saada, erikseen sitä että pa ei jää seuruussa liian eteen, erikseen autettuna oikeeta paikkaa.

Olipas mukava viikonloppu, kyllä toko hyvässä seurassa on vaan niin parasta. Erityisen ilahtunut mä oon kyllä siitä kun Hupu oli niin reipas suurimman osan ajasta, se on nyt jo jonkun aikaa tuntunut melkein treeni treeniltä aina vähän paremmalta, kivemmalta, aktiivisemmalta, innokkaammalta jne.

Viime elokuun alussa aloitettu tokovihkokin (nro 3.) pääsi täyttymään :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti