sunnuntai 12. toukokuuta 2013

kokonaisuuksia 12.5. -Sara

Lauantain koulutuksessa tartuin johonkin sivulauseeseen siitä että ei saa vältellä hankalia asioita vaan reippaasti treenaamaan. Ja mikä mulle on oikeesti hankalaa, on vaihtaa "lennosta vähän juoksutellaan"-tokomoodista siihen että tehdäänki kokonaisia liikkeitä, oikeesti kokonaisia eikä jotain sovelluksia väliin. Vielä vaikempaa on olla palkkaamatta, mulle tulee suurinpiirtein paha mieli jos en voi palkata jotakin mikä menee kivasti. Päätin nyt tsempata näiden kanssa. Muutenkin oon vähän suunnitellut viikkotason treeniohjelmaa jonka peruspeksit pysyis jollain kohti samoina, jotta saisin pidettyä treenini inasen kurinalaisempina. Viikottaisella kokonaisuudella opetetaan ennen kaikkea mua kestämään se koko luokka putkeen, ja saadaan treeninaiheita tulevalle/tuleville viiko(i)lle. Videointi + Marko liikkurina kombolla saatiin yllättävän paljon kisajuttuja esiin. Sara oli kyllä ihan pihalla koko koira, ihan jossain muissa maailmoissa, ehkä ne tulossa olevat juoksut? Lenkilläkin se on ihan kuuro nuusku, vetää vaan haistelemassa, vaikka yleensä tarjoilee kontaktia. Nyt vaan rämmitään näitä kokonaisuuksia sen kanssa läpi sitte, uskon että tulee olemaan paljon hyötyä, etenki mulle. Etenkin Saran kanssa haluisin heti kun tulee joku pieni epäonnistuminen niin jäädä värkkäämään, alkaa korjaamaan, lopettaa kesken.

Sara teki ekana. En juurikaan teettänyt ku vähän seuruuta, luoksetulon stopin ja jotai kaukovaihtoja ennen omaa vuoroa.

Metsku- pysähty kapulalle, ei kuitenkaan haukkunut, rähmäs kapulaa, tiputti kerran, nosti itte, jollain ravilla sivulle. Parempi kuiteski ku mitä ollut huonoimmillaan treeneissä.

Zeta- mä en ehkä ihan keskity jos rupeen puhuu markolle jostain espoon kokeesta liikkeen aloituksessa? Siellä espoon kokeessa muuten ehkä yleisin virhe oli seistä zetan ekana asentona oleva istuminen, tehtiin kyllä sekin. Sarkki joka ei ikinä erikseen treenatessa mokaile asentoja mokaa ne kokonaisuudessa aina? Hyvää että ei liikkunut taaksekävelyissä, tai no siirs seisomisessa tassua. En osannut taas lähestyä kartiota, törmättiin ja koira joutu hyppää sen yli.. Maahanmenonki yritti seistä, karjasin tuplakäskyn aika kovaa.. heti ku koemaisempi ni tekee kaikki asenot seisomisina??

Kehä oli jännä, aika kiva kyl, mä vaan olin koko aika karkaamassa johonkin, en siis tiennyt liikejärkästä muuta ku että metskulla alkaa ja zeta tokana.

Kaukot- niiku ihan järkyttävää, ei ne noin hajalla oo ollut?? Käveli vaan pokkana eteenpäin joka vaihdossa?!! Seläntakana aksakentällä paukku keinu mutta ei se ny voi olla selitys kun Sara ei pelkää mitään ääniä.. Eka istuminen vajaa, seisomiseen käveli metrin, maahanki käveli!! seisomiseen käveli toisen metrin, välissä vähän katteli markoa ja heilutteli häntää,  istu ja maahan suunnillee niiku opetettu..mitä nyt maahanmenossa haukkui...sanoin rumasti että turpa kiinni et muuten hauku, toivottavasti uskoi. Ei ainakaan revennyt haukkumaan liikkeen jälkeen.

Ylipäätään Sara sais liikkeiden välissä hakea paremmin sivulle, nyt vähän seilaa lähistöllä, ei oo kyllä treenattukaan välejä ihan kauheesti lähiaikoina kun ne on sillä olleet ok. Mutta tääki on huonontunut.

Ruutu- kiva että joku mitä on treenattu onnistu! Ihan ok vauhtia merkille, merkillä aika suora, hyvin irtos ruutuun ja ok stop, paits että stoppasin liian myöhään ja oli ulkona. Ennenkin huomattu että mun käsi nykii stopatessa, mitenköhän sen hillitsis. Korjauksen osas niiku opetettu ja hyvin maahan. Kävellessä taisin kehua hiljaa. Sivulle loikkien ja törmäten, se ei meitä haittaa. Lopun pa oli jossain huitsinnevadassa, ja ei meinannut saada ees korjatuks vaikka kuinka läpsyttelin jalkaa..

Luoksetulo- pieni ääni maahanmenoon, ei haittaa. Stoppi valu ihan törkeesti, jonku sata metriä, toisaalta, kisoissahan se ei pysähdy, joten pitäs kai olla tyytyväine että ylipäätään pysähty. Maahan semi ok. Sivulle loikka.

Seuraaminen- huhhuijakkaa. Pitäs kai olla tyytyväinen että tossa kohti kokonaisuutreeniä ylipäätään seuras jos alunperin ongelmat on ollut sitä että lähtee huitelee johonki itekseen. Mutta toi virheiden määrä, huh. Edistäminen on nyt niistä ongelmista ehkä pienin. Mun hidas käynti oli vähän outoa, aika nopeeta? TK hitaassa, valu, toki ois voinut enempikin, KO hitaassa melkein ok, pa hitaassa suoralla, tökki, kvls semi ok, tkls levis ja jouduin taputtelee jalkaa..senkin jälkee vino pa, juoksussa KO levis metritolkulla, nauratti ihan, lisäkäskyjä, samoin juoksussa KV, tk vähän, mutta parempi kuiteski ku noi kaks, juoksusta seis autoin aika paljon. peruutus, koko koira katos, askeleet oikeelle, laahaa, mutta semi ok, askeleet vasemmalle, katos koko koira taas! normissa käännös oikee, levis metritolkulla, tk kans vähän, kv ei tehnyt kunnolla, odotti että mä kävelen sen, pitkän suoran lopussa kontakti tipahteli kun mä mietin että loppuukohan tää kohta, samaan aikaan jäi yksin seisoo keskelle käännöstä, siitä pian pa jotenki takana. HUHHUH! Ois vähän seuruu-duunia! No, kiva kontakti suurimman osan aikaa..

Ohjattu- sivulla odotus ok, markolla ohjeena näyttää haettavaa kunnolla, huutelin vielä että näytä uusiks.. merkki aika hidas. ja teki merkillä just mitä treeneissäkin, räkytti että en mene, joku seittemän käskyä ja sitten läks. Kun nyt videolta katon niin toi mun käden heilautus sivulle on jotenki provosoiva, pitää miettiä miten tätä nyt muuttas. Palautus pitkäks ja seläntaa, normivirheet. Kapula jäi vielä jotenki kii partakarvoihin ja en meinannut saada suusta pois.

Tunnari- yritti karata rapisevalle pussille, olin supertiukka ja vihainen ja tuli melkein kerrasta pois! Ihmetteli kahden kapulan välillä ja ratkaisi ja otti toisen joka ei ollut oma. Ohops! Palautus pitkäks seläntaa. Mä olin aika tylyn kuuloinen kun ei ollut oma mutta kun olin niin aidosti hämmästänyt että toi väärän.. Lennosta uusiks ku vika liike ja osu nyt siihen oman kohdalle ja epävarmana toi sen. Syykin tunnarille löytyi myöhemmin, toki Hupu ehti kans tehä näillä.. Olin ottanut autosta vahingossa pussin tunnareita jotka oli ollut käytössä pari viikkoa sitten epiksissä joissa liikkuroin, samat tunnarit olin myös ollut tekemässä, joten oli ehkä vähän haastava kun Sara ei osunut heti ekana sille eniten multa haisevalle. On toki tehty vanhoilla käytetyillä, mutta ne on olleet tuuletettuja jne.

Vielä paikallaolot, kaks istumista ku ekan meni maahan.

Ollaan kyllä ihan kesäterässä, mutta eiköhän tää tästä, saatiin tosi paljon koejuttuja esiin, joten niitä pystytään siis ratkomaan ihan treeneissä! Kun nyt oon reipas ja vaan tartun asioihin!

Tässä Sarkin video

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti